فیجت ضد استرس چیست؟

فیجت‌های ضد استرس آیتم‌های کوچک و هدفمندی هستند که برای هدایت انرژی مضطرب طراحی شده‌اند. فیجت‌های ضد استرس به اشکال مختلفی مانند مکعب، اسپینر و توپ وجود دارند.

فیجت مکعب نا محدود

فیجت‌های ضد استرس آیتم‌های کوچک و هدفمندی هستند که برای هدایت انرژی مضطرب طراحی شده‌اند. فیجت اسپینر ممکن است شناخته شده ترین اسباب بازی فیجت باشد.

فیجت‌های ضد استرس به اشکال مختلفی مانند مکعب، اسپینر و توپ وجود دارند و در برای کسانی که مشکل بی قراری دارند، بسیار کاربردی هستند. اگرچه تحقیق علمی معتبری برای تائید اثر بخشی فیجت‌ها را بر استرس و کمک به بی قراری انجام نشده است، اما این فیجت ها راهی محبوب برای مقابله با استرس و اضطراب هستند.

فیجت ضد استرس شیائومی

اگر فردی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) باشد، دائماً احساس نگرانی و ترس می کند. برخی از افراد ممکن است احساس بی قراری کنند و این احساسات ممکن است در فعالیت های روزانه آنها مانند محل کار یا مدرسه اختلال ایجاد کند. اسباب بازی های فیجت ممکن است به کاهش این احساسات اضطراب برای برخی افراد کمک کند.

در این مقاله تأثیر اسباب‌بازی‌های فیجت برای اضطراب، انواع، نحوه عملکرد آنها بررسی می‌شود.

آیا فیجت‌های ضد استرس موثر هستند؟

اسباب بازی های فیجت برای کمک به موارد زیر طراحی شده اند:

اضطراب

اختلال وسواس اجباری (OCD)

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)

کاهش استرس عمومی

در چند سال گذشته، تحقیقاتی برای اثرات فیجت‌های ضد استرس را برای مبتلایان به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD)، اضطراب، اوتیسم و سایر شرایطی که بر یادگیری و تمرکز تأثیر می‌گذارند، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان می دهد که بی قراری می تواند به کاهش استرس در کوتاه مدت کمک کند و ممکن است به افزایش تمرکز و توجه کمک کند.

اگرچه نتیجه گیری در این زمینه ها تایید نشده باقی مانده، اما برخی شواهد نشان می دهد که این فیجت‌ها ممکن است بر مهارت های کنترل حرکتی خوب افراد که در انجام حرکات کوچک و دقیق دخیل هستند، تأثیر بگذارد.

در مطالعه‌ای در سال 2018، محققان 81 نفر را برای اندازه‌گیری اثربخشی اسباب‌بازی‌های فیجت بر مهارت‌های کنترل حرکتی خود انتخاب کردند.

آنها شرکت کنندگان را به یک گروه بدون فیجت، یک گروه فیجت مکعبی در دست داشتند و یک گروه که می توانست اسپینر را بچرخاند، تقسیم کردند. هر فرد قبل و بعد از آزمایش یک مسیر مارپیچ را روی یک تبلت گرافیکی ردیابی کرد.

محققان خاطرنشان کردند که بی قراری در بیشتر موقعیت ها ناشی از استرس است و این فیجت‌ها استرس را کمتر می‌کند. این موضوع نشان می دهد که فیجت ‌های ممکن است در درمان اضطراب نقش داشته باشند.

آیا فیجت‌های ضد استرس موثر هستند؟

برای برخی افراد حرکت دادن، چرخاندن یا دست زدن به یک شی می تواند به تسکین یا آرامش آنها کمک کند. به عنوان مثال، کسانی که دارای نوعی اضطراب به نام اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) هستند، در کارهای تکراری، مانند چرخاندن موهای خود، آرامش پیدا می کنند. آنها از این رفتارهای تکراری برای خنثی کردن یا مقابله با وسواس و اضطراب خود استفاده می کنند.

برای برخی افراد، بی قراری ممکن است بخش هایی از مغز را که درگیر توجه هستند درگیر و تحریک کند. حرکات تکراری می توانند به عنوان رفتارهای جابجایی برای کاهش استرس عمل کنند. اگرچه این اتفاق ممکن است افراد را به صورت‌های متفاوتی تحت تأثیر قرار دهد، اما برخی از تحقیقات نشان داده اند که بی قراری تسکین بیشتری را برای مردان در موقعیت های فشار بالا فراهم می کند.

فیجت ضد استرس شیائومی

انواع اسباب بازی های فیجت

اسباب بازی های فیجت مختلفی برای افراد مضطرب موجود است. انواع عبارتند از:

توپ های استرس فشرده

فیجت اسپینرها

خمیر بازی یا بتونه

مکعب های فیجت

بهترین نوع فیجت‌های ضد استرس مکعب‌ها هستند که شرکت شیائومی اقدام به تولید فیجت ضد استرس شیائومی مدل ZJMH02IQI که بسیار سبک و راحت هستند، نموده است.

نتیجه

فیجت‌های ضد استرس عنوان راهی برای برخی افراد برای تسکین بی قراری مرتبط با اضطراب محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. برای کنترل استرس و بی قراری راه‌های زیادی مطرح می‌شود، یکی از ساده ترین آن‌ها فیجت‌های ضد استرس است.